Test: Fiat 500 0.9 TwinAir - návrat k tradícii

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Fiat 500 0.9 TwinAir
Foto: Ondrej Rabatin

BRATISLAVA 17. januára (WEBNOVINY) – Fiat 500 je neskutočne štýlové auto. O tom nieto pochýb. Mal som možnosť jazdiť so všetkými motorizáciami, ktoré sú v ponuke, a test 1,2-litrového štvorvalca aj silnejšej „jedna-štvorky“ vo verzii Cabrio nájdete aj na našej stránke. Dočítate sa, že Fiat 500 vám dokáže sakramentsky rýchlo prirásť k srdcu a že jeho štýlový interiér nie je až taký malý, ako na prvý pohľad vyzerá. Miesta na nohy je vzadu dosť a prekvapivo aj na hlavu, pokiaľ nemeriate nad 180 centimetrov. Vpredu sa sedí dosť vysoko, no dá sa na to zvyknúť. Teraz je tu však novinka. Fiat 500 s dvojvalcovým motorom.

Motor

Dvojvalec? Tak to tu ešte nebolo. Alebo žeby áno? Jasné, veď pôvodný Fiat 500 z roku 1957 poháňal dvojvalcový vzduchom chladený motor. Novinka však nemá s týmto archaickým agregátom nič spoločné. Tento predstaviteľ „hardcore downsizingu“ má síce objem iba 0,9 litra, ale je chladený vodou a vodou je chladené dokonca aj turbodúchadlo nami testovanej silnejšej verzie.

Fiat 500 0.9 TwinAir
Foto: Ondrej Rabatin

Prečo ale dvojvalec? V dnešných časoch? Odpoveď je jednoduchá – downsizing. Emisné normy sú stále zákernejšie a tlačia výrobcov áut do stále väčších extrémov. Stále viac automobiliek začína vyrábať trojvalcové agregáty. Fiat ubral ešte jeden valec a zabil dve muchy jednou ranou. Bez problémov plní emisné limity no a v prípade „Päťstovky“ sa zároveň vracia k tradícii.

Výsledný efekt? Vynikajúci. To autíčko ma úžasný zvuk. Kto vie, ako znie dvojvalec, vie, o čom hovorím. Tí ostatní si budú musieť počkať na osobnú skúsenosť. Stojí to však za to. Verte mi. Ten zvuk sa k Fiatu 500 neskutočne hodí. Tento motor mali vyrábať od začiatku.

S „imidžom“ teda dvojvalec nemá absolútne žiadny problém. Vôbec sa nemusí hanbiť, že má o dva valce menej, ako býva zvykom. Skôr naopak. Ako je to však so spotrebou? No pravdupovediac som čakal, že 0,9-litrový motor bude jazdiť skoro zadarmo. Ideálne iba na vzduch. No nie je to tak (prekvapivo). Motor má vďaka turbodúchadlu celkom slušných 63 kW (85 k) a 155 Nm, takže s malou Fiatkou vie hýbať celkom svižne. Aby som ale nezahováral, počas testu sa spotreba paliva pri jazde v meste pohybovala medzi šiestimi až siedmimi litrami benzínu na 100 km. Výrobca hovorí o piatich. Mimo mesta by to podľa papierov malo byť iba 3,7 litra naturalu na 100 km, no my sme namerali 5,5 litra, na diaľnici rovných 6 l/100 km.

Fiat 500 0.9 TwinAir
Foto: Ondrej Rabatin

Jazda

S dvojvalcovým motorom sa jazdí úplne ináč, ako s viacvalcovými agregátmi. Oproti štvorvalcu prebehne v spaľovacích priestoroch pri rovnakých otáčkach o polovicu menej explózií, takže podľa sluchu sa vám vôbec nezdá, že motor točí už „tak veľa“ otáčok. Kým si na to zvyknete, máte tendenciu motor zbytočne vytáčať. Možno aj to malo vplyv na nie práve najohromujúcejšiu spotrebu paliva počas testu. Aj keď som už prestriedal mnoho áut, s dvojvalcom som predtým v živote nejazdil. Musel som si dávať pozor, aby som motor zbytočne nevytáčal a viac sledovať otáčkomer. V nízkych otáčkach zas motor vibruje, podobne ako podtočený vznetový agregát. Chce to teda cvik.

K dynamike nemám absolútne žiadne výhrady. Malé autíčko je aj dvoma valcami pod kapotou naozaj svižné, napriek tomu, že prevodovka je dosť dlhá a jednotlivé stupne sú od seba ďaleko. Prevodovka je síce iba päťstupňová, no pri rýchlosti 100 km/h točí motor na päťke pohodlných 2 500 ot./min. a pri 140-tke točí celkom prijateľných 3 500 ot./min. Na nemeckých diaľniciach som sa nestačil čudovať, ako sa malá „päťstovka“ s dvoma valcami pod kapotou hrnula dopredu pri zošliapnutí plynu aj v tak vysokej rýchlosti. Dokázali sme z nej dostať tachometrových 190 km/h.

Fiat 500 0.9 TwinAir
Foto: Ondrej Rabatin

Resumé

Ak „Päťstovku“, tak jednoznačne s týmto motorom. Toto je originál. K Fiatu 500 jednoducho patria dva valce. Spotreba však nie je najnižšia. Teda, podľa mňa je adekvátna, pretože Fiat 500 s motorom TwinAir sa radí medzi základný 1,2-litrový štvorvalec a silnejší 1,4-litrový štvorvalec nie len spotrebou, ale aj výkonom. Ak však čakáte, že 0,9-litrový motor nič „nezožerie“, buďte realisti.

Základná cena modelu – Fiat 500 1.2 Pop: 9 900 €

Základná cena testovanej verzie – Fiat 500 0.9 TwinAir Plus: 13 800 €

Fiat 500 0.9 TwinAir
Foto: Ondrej Rabatin

Fiat 500 0.9 TwinAir
Foto: Ondrej Rabatin
Fiat 500 0.9 TwinAir
Foto: Ondrej Rabatin
Fiat 500 0.9 TwinAir
Foto: Ondrej Rabatin
Fiat 500 0.9 TwinAir
Foto: Ondrej Rabatin

Technické údaje:

Motor

Typ motora:

zážihový, radový

Valce / ventily:

2 / 8

Zdvihový objem (cm3):

875

Najvyšší výkon (kW / ot./min.):

63 / 5500

Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min. ):

155 / 2000

Prevádzkové vlastnosti

Maximálna rýchlosť (km/h):

173

Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s):

11

Spotreba – mesto/mimo/kombi (l/100 km):

4,7 / 3,6 / 4,0

Rozmery a hmotnosti

Batožinový priestor (l):

185 / 500

Objem nádrže (l):

35

Prevádzková hmotnosť:

Rozmer pneumatík:

185/55 R15

Dĺžka (mm):

3550

Šírka (mm):

1630

Výška (mm):

1490

Rázvor (mm):

2300

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie Fiat