Test: Jeep Grand Cherokee 3.0 V6 CRD – civilizovaný indián

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Jeep Grand Cherokee 3.0 V6 CRD Limited
Foto: Ondrej Rabatin

BRATISLAVA 23. marca (WEBNOVINY) – Jeep je automobilovou legendou. O tom niet pochýb. Tí, ktorí sa v autách veľmi nevyznajú a volajú každé červené športové auto Ferrari, každé jedno SUV je pre nich Jeep. Počas testu som dokonca zistil, že sú aj takí, ktorí ani nevedeli, že značka Jeep existuje. Mysleli si, že je to iba pomenovanie terénnejšie orientovaných áut. Čuduj sa svete, značka Jeep existuje už od roku 1941, teda vyše 70 rokov a model Grand Cherokee je jeden z najznámejších a najrozšírenejších modelov tejto americkej automobilky.

Nová generácia, ktorá je v predaji od minulého roku, pôsobí oproti predchodcovi oveľa štýlovejšie a elegantnejšie. V predaji je s tromi rôznymi motormi a v štyroch stupňoch výbavy. My sme si vyskúšali trojlitrový vznetový šesťvalec. Tento vidlicový agregát bude mať zrejme aj tak najväčší podiel na predajoch. S ostatnými motorizáciami som nemal možnosť jazdiť, no predpokladám, že 3,6-litrový benzínový šesťvalec bude mať podobné jazdné vlastnosti ako diesel, akurát s väčšou spotrebou. Jazdná dynamika 5,7-litrového benzínového osemvalca už bude z iného súdka, no rovnako aj spotreba paliva.

Interiér

Ako som spomínal, Grand Cherokee sa predáva v štyroch stupňoch výbavy – Laredo, Limited, Overland a Summit. My sme si vyskúšali druhý stupeň Limited. Do áut s inou výbavou som síce nakukol iba jedným okom, no výbava Laredo s látkovým čalúnením sedadiel pôsobí na takýto typ auta pomerne skromne. Vo výbave Limited už v podstate máte všetko, čo potrebujete, no a verzia Overland je už skutočný luxus. Summit sa od Overlandu na papieri líši iba v detailoch a naživo som auto s takouto výbavou nemal možnosť vidieť.

Jeep Grand Cherokee 3.0 V6 CRD Limited
Foto: Ondrej Rabatin

Každopádne, už interiér druhého stupňa výbavy s označením Limited pôsobí veľmi seriózne. Znalec si všimne, že sedí v americkom aute, no v Jeepe sa snažili a na výbere a spracovaní materiálov si dali záležať. Obzvlášť v noci to vo vnútri vyzerá nádherne, keďže takmer celý interiér je osvetlený pekným tyrkysovým svetlom. Obzvlášť príjemný detailom je osvetlenie odkladacích priestorov vo dverách a svietiace kruhové obruče v držiakoch na nápoje. Osobitná pochvala patrí Jeepu za vyhrievanie volantu. Máloktorý výrobca to ponúka a v zime je to pritom mimoriadne užitočná vec.

O priestorových pomeroch v kabíne sa asi baviť nemusíme. Grand Cherokee je obrovský kus auta. V pohodlí odvezie piatich Američanov. Európania by sa do vnútra zmestili aj siedmi, no v podlahe batožinového priestoru by ste márne hľadali ďalší rad sedadiel. Na druhej strane sa však do neho zmestí až 782 litrov batožiny, čím sa radí medzi rekordmanov v tejto disciplíne. Ak potrebujete presťahovať, stačí sklopiť sedadlá a k dispozícii máte až 1554 litrov priestoru.

Motor

Trojlitrový vidlicový šesťvalec bol veľmi príjemným prekvapením. Keďže ide o šesťvalcový agregát, kultúra jeho chodu je neporovnateľne lepšia oproti štvorvalcovým motorom. Aj keby teda nebol dobre odhlučnený, šesťvalec by posádku neobťažoval hlukom a vibráciami tak, ako nejaký štvorvalec. Aj odhlučnenie však zvládli Američania na výbornú. Motor neobťažuje posádku ani pri diaľničnom tempe, napriek tomu, že spolupracuje iba s päťstupňovým automatom, a tak pri 130 km/h točí 2700 ot./min.

Jeep Grand Cherokee 3.0 V6 CRD Limited
Foto: Ondrej Rabatin

Horšie je to však so spotrebou. Pri presune po diaľnici predpísanou rýchlosťou 130 km/h ubúda nafta z nádrže tempom 10 litrov na každých 100 km. V meste je to ešte o liter viac, čo už ale v tomto režime nie je až tak zlé. Ak sa budete pri výlete mimo mesto vyhýbať diaľniciam, spotreba sa bude pohybovať medzi ôsmimi a deviatimi litrami nafty na 100 km.

Jazda

Počas prvých pár kilometrov jazdy s týmto autom som bol vyslovene prekvapený z jeho dynamiky. Zdalo sa mi naozaj mimoriadne živé. Trochu som sa obával, že či je trojlitrový motor na tak veľké auto dosť, no predsudkov ma tento Jeep zbavil hneď pri prvom rozjazde. Vyštartoval s obrovským odhodlaním a dokázal mi, že 177 kW (241 k) a 550 Nm je dosť aj na takéhoto obra. Časom som zistil, že Grand Cherokee ma dosť citlivý plyn a pri hlbšom zošliapnutí plynového pedálu už z motora nedosiahnete oveľa viac dynamiky, no rozhodne to stačí. Pochopiteľne, ak by som na to mal, siahol by som asi po osemvalci, ktorý viac korešponduje s charakterom amerického Jeepu. Automobilka navyše tvrdí, že vďaka vypínaniu štyroch valcov pri nízkom zaťažení je tento motor prekvapivo úsporný, no v meste sa s ním zrejme aj tak nebude dať jazdiť za menej ako 20 litrov. Preto si teda myslím, že z racionálneho hľadiska je trojlitrový turbodiesel pre toto auto ideálnou voľbou.

Jeep tvrdí, že je off-roadovou jednotkou a ja nemám dôvod s týmto tvrdením nesúhlasiť. Aj tak luxusné auto, akým Grand Cherokee nepochybne je, dokáže v teréne divy. Zvláda brodenie sa pol metra hlbokou vodou a problém mu nerobí prakticky žiadny povrch. Jazda v teréne je totiž vďaka systému Select-Terrain hračkou. Pomocou kruhového ovládača si vyberiete povrch, na akom sa momentálne nachádzate (sneh, piesok / blato, či skaly) a elektronika všetko urobí za vás. K dispozícii máte aj redukčnú prevodovku a ak by náhodou nestačila, pri zjazde z prudkého kopca vám pomôže brzdový asistent.

Jeep Grand Cherokee 3.0 V6 CRD Limited
Foto: Ondrej Rabatin

Vyššie stupne výbavy sa dodávajú aj so vzduchovým pružením Quadra-Lift, vďaka ktorému je možné v teréne zvýšiť svetlú výšku auta. Na nami testovanom aute toto pruženie nebolo, no aj verzia Limited si vie pred jazdou v teréne „vyhrnúť rukávy“. Spodná časť predného nárazníka sa dá pomerne rýchlo a jednoducho odstrániť, čím je v prípade potreby zväčšiť nájazdový uhol auta.

Vrátim sa ešte ale k systému Select-Terrain. Ten ponúka aj režim Sport, ktorý je určený na svižnejšiu jazdu po asfaltkách. V tomto režime sa krútiaci moment rozdeľuje v pomere 20:80 v prospech zadnej nápravy. Zároveň sa obmedzí trakčná kontrola a mierne sa upraví mapa radenia automatickej prevodovky. Stlačením tlačidla sa tak toto auto premení na celkom zábavnú (skoro)zadokolku, čo je zážitkom najmä keď nasneží.

Na športovú jazdu však Gran Cherokee nebol stavaný. Aspoň nie v tejto konfigurácii. So vzduchovým pružením by to možno bolo lepšie, no klasické oceľové pružiny sú dosť mäkké a auto sa v zákrutách pomerne výrazne nakláňa. Stopu našťastie Grand Cherokee poctivo drží, no vodičovi to istotu určite nedodáva. Zážitok zo svižnej jazdy vám pokazí aj necitlivé riadenie.

Jeep Grand Cherokee 3.0 V6 CRD Limited
Foto: Ondrej Rabatin

Resumé

Jeep Grand Cherokee štvrtej generácie je dizajnovo veľmi zaujímavé auto, ktoré na ceste pôsobí naozaj majestátne. Oproti špičkovej európskej konkurencii možno ešte zaostáva v niektorých detailoch, no táto pravá americká legenda iba sotva nájde premožiteľa v teréne. Ak teda hľadáte luxusné a pohodlné auto, ktoré by ale malo byť stopercentne použiteľné aj v teréne, Jeep Grand Cherokee je to, čo hľadáte.

Základná cena modelu – Jeep Grand Cherokee 3.6 V6 Laredo: 43 500 €

Základná cena testovanej verzie – Jeep Grand Cherokee 3.0 V6 CRD (177 kW) Limited: 49 650 €

Jeep Grand Cherokee 3.0 V6 CRD Limited
Foto: Ondrej Rabatin

Jeep Grand Cherokee 3.0 V6 CRD Limited
Foto: Ondrej Rabatin
Jeep Grand Cherokee 3.0 V6 CRD Limited
Foto: Ondrej Rabatin
Jeep Grand Cherokee 3.0 V6 CRD Limited
Foto: Ondrej Rabatin
Jeep Grand Cherokee 3.0 V6 CRD Limited
Foto: Ondrej Rabatin

Technické údaje:

Motor

Typ motora:

vidlicový, vznetový

Valce/ventily:

6/24

Zdvihový objem (cm3):

2987

Najvyšší výkon (kW / ot./min.):

177 / 4000

Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min. ):

550 / 1800-2800

Prevádzkové vlastnosti

Maximálna rýchlosť (km/h):

202

Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s):

8,2

Spotreba – mesto/mimo/kombi (l/100 km):

10,3 / 7,2 / 8,3

Rozmery a hmotnosti

Batožinový priestor (l):

782 / 1554

Objem nádrže (l):

93

Pohotovostná hmotnosť:

2347 – 2430

Rozmer pneumatík:

265/60 R18

Dĺžka (mm):

4822

Šírka (mm):

1943

Výška (mm):

1781

Rázvor (mm):

2915

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie Jeep