Dôležitosť brzdových doštičiek

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Handsome mechanic in uniform.
Foto: Getty Images

Brzdy sú najdôležitejšou súčasťou vozidla. Chod nie je problém, ale brzdenie všeobecne áno. Preto je ťažké ušetriť peniaze na brzdách, mali by sa pravidelne kontrolovať a mali by sa okamžite vyriešiť akékoľvek problémy s nimi.

Súčasti brzdového kotúča

Kotúčový brzdový systém sa skladá z mnohých rôznych komponentov, jeho najzákladnejšia funkcia však pozostáva z:

  • Disk / rotor
  • Brzdový strmeň
  • Brzdové doštičky

Krátka konštrukcia brzdového kotúča

Brzdová doska je z liateho kovu – pravidelný oceľový kruh. Má otvor v strede, ktorý umožňuje osadenie stredu kolesa. Brzdové kruhy sú zvyčajne pripevnené štyroma šrúbami. Elitné brzdové kruhy majú až 5 otvorov pre šrubku. Pre niektoré francúzske vozidlá sa používajú brzdové platničky s tromi otvormi pre šruby, ktoré sa však v súčasnosti nepoužívajú.

Brzdová disk je jednodielny prvok, aj keď existujú rôzne plány. Okrem jednoduchých doštičiek pre minimalizované vozidlá alebo vozidlá s nižším prevedením existujú tiež elitné dvojité disky s vnútorným vetraním. Medzi vnútornými a vonkajšími kruhmi sú vzduchové kanály, ktoré dodávajú vzduch do rámu počas jazdy, čím bránia jeho prehrievaniu pri brzdení vo vysokých rýchlostiach. Ventilované brzdové dosky sú podstatne drahšie ako tradičné nevetrané brzdové dosky.

Handsome mechanic in uniform.
Foto: Getty Images

Typy brzdových kotúčov

Existujú dva typy brzdových kotúčov

Odvetrávané brzdy:

Pre lepšie chladenie sa pravidelne využívajú ventilované brzdové dosky, predovšetkým na prednom náboji. Ich povrch je oveľa väčší a je vhodnejší na výmenu tepla.

Brúsne krúžky na ventilovaných brzdových kotúčoch sú vzájomne prepojené metódami pre siete, ktoré vyzerajú ako rebrá alebo klenby. Revolúcia brzdového kotúča vedie k nasávaniu vzduchu, ktorý odvádza vzduch z brzdovej platne cez ventilačné potrubie.

Dierované alebo drážkované brzdové kotúče:

Podstatne úspešnejšie chladenie je možné dosiahnuť pomocou perforovaných alebo vrúbkovaných brzdových kotúčov. Tieto druhy diskov majú navyše výhodu v tom, že sú menej dotykové a mokré. Sú však nákladnejšie a za určitých podmienok môžu pri spomaľovaní vytvárať podstatne väčší hluk.

Kontrola brzdových doštičiek

Brzdové doštičky by sa mali úplne skontrolovať pri každom vložení brzdových vankúšov. Dané body sú dôležité::

  • Tieňovanie
  • Prestávky
  • Brázdy a skóre
  • Zostávajúca hrúbka

 Fungovanie disku

Kotúčové brzdy sú ako brzdy na bicykli. V okamihu, keď je na spínač pôsobený prítlačný faktor, vytiahne kovovú šnúrku, ktorá rozdrví dva strmene k sebe a spôsobí brúsenie medzi pružnými vankúšmi a kovovým okrajom pneumatiky.

Okrem toho vo vozidle, keď sa na brzdový pedál aplikuje stlačovací faktor, poháňa kvapaliny cez valce a valce rozdrvenie brzdových vankúšov dohromady.

V prípade kotúčovej brzdy brzdové vankúšiky tlačia skôr na rotor ako na koleso a sila sa prenáša skôr silno, ako cez spojku. Trením medzi vankúšmi a doskou sa vozidlo vráti dozadu a kruh sa zahreje.

Väčšina súčasných vozidiel má kruhové brzdy na predných kolesách a niektoré vynikajúce vozidlá majú tanierové brzdy na každom zo štyroch kolies.

Repair the rear brake of the car
Foto: Getty Images

Výhody kotúčovej brzdy

Výhody kotúčovej brzdy sú nasledujúce:

  1. Menej pohyblivé časti
  2. Dlhší život z dôvodu menej pohyblivých častí a úspešnejšieho rozptylu tepla.
  3. Podložky sú skutočne otvorené na nahradenie alebo vyšetrovanie.
  4. Jednoduchý prístup k strmeňom na čistenie a údržbu.
  5. Celý strmeň je možné z dôvodu údržby vylúčiť bez eliminácie rotora a stredu.

Varovania pre zlé disky

  • Brzdové svetlo svieti
  • Škrípanie, škrípanie alebo brúsenie
  • Kolísanie, vibrácie alebo škrabanie pri brzdení
  • Uvoľňovanie kvapaliny
  • Elastický alebo mäkký brzdový pedál
  • Vozidlo pri brzdení potiahne na jednu stranu
  • Spotreba vône počas jazdy
  • Poskakovanie hore a dole, keď prestanete nakrátko

Ako vymeniť brzdové kotúče

Výmena bŕzd je veľmi jednoduchý proces. Každý to robí na svoje vlastné riziko. Ak si netrúfate na výmenu disku alebo plechov, neriskujte zbytočne a odneste auto do dielne. S brzdovým systémom môžete zachytiť veľa vecí, ktoré vás môžu stáť majetok alebo v horšom prípade život.

Krok za krokom

  1. Demontáž kolesa. Pred začiatkom sa uistite, či je vaše vozidlo ponechané na rovnom povrchu a či máte nastavenú odchodovú brzdu
  2. Vyberte staré brzdové doštičky a otvorený piest
  3. Inštalácia nových brzdových doštičiek
  4. Zatvorte
  5. Znova namontujte koleso
  6. Skúšobné brzdy

Zdroj informácií:
Informácie o brzdových kotúčoch – autodielyexpert.sk
Ako sami meniť brzdy – topspeed.sk

Informačný servis

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať