Praga V3S slávi 65 narodeniny od svojho vzniku

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Ycyxc.jpg

Čas uteká ako voda a inak tomu nie je ani u jedného z najslávnejších terénnych automobilov, ktorý bol v Československu vyrobený. Ten oslavuje 65 rokov od prvého prototypu, ktorý uvidel svetlo sveta 18. februára roku 1952.

Praga V3S vznikla pre potreby armády. Takto v minulosti vznikali aj iné nákladné vozidlá, ktoré si časom našli cestu aj k iným profesiám na bežné užívanie. Tak napríklad vznikla aj slávna „čumákovka“ Tatra 111, ktorá svoju históriu tiež zahájila ako vojenské vozidlo, ktoré sa zanedlho potom masovo rozšírilo ako civilný nákladný automobil. Pre svoje výborné vlastnosti boli obe vozidlá rôzne modifikované pre špeciálne využitie.

Ycyxc 1.jpg

Pragu V3S ste teda, mimo iné, mohli vidieť ako hasičské alebo zdravotnícke vozidlo. V samotnej armáde sa modifikáciám tiež nevyhlo. Jeho podvozok napríklad poslúžil ako nosič protilietadlového dvojkanónu 30mm PLDvK vz 53/59, ktorý bol známy ako „Jašterka“ (viz. Video v spodnej časti článku).

Samotná Praga V3S sa začala vyvíjať na základe požiadaviek armádnej správy v roku 1951. Celý vývoj tohoto vozidla bol veľmi rýchly a už v roku 1952 vyšli zo závodu vo Vysočanoch prvé tri prototypy. V roku 1953 sa potom spustila masová výroba tejto legendy. Takú rýchlosť realizácie sme mohli vidieť počas druhej svetovej vojny, kedy bola nová technika potrebná hneď. V roku 1961 bola výroba predaná do Avie v Letňanoch a následne v 80-tých rokoch do Bratislavy, kde výroba v roku 1990 skončila. Za tú dobu sa vyrobilo okolo 130 tisíc nákladných vozidiel Praga V3S.

Technické údaje:

Dĺžka vozidla činí 6910 mm, šírka 2310 mm a výška 2920 mm. Užitočná hmotnosť je v teréne 3 000 kg a na ceste 5 000 kg. Maximálna rýchlosť dosahuje 60 km/h. Spotreba sa pohybuje okolo 30 litrov na sto kilometrov. Objem nádrže je 120 litrov.

Ycyxc 2.jpg

Pod kapotou pracuje radový vzduchom chladený šesťvalec Tatra 912-1 s objemom 7,4 l a výkonom 73 kW (98koní). Motor bol odvodený od motoru Tatry 111, ktorú sme už raz v úvode článku spomínali, a o ktorej ste si už na našej stránke mohli prečítať. Prevodovku má toto vozidlo štvorstupňovú.

Pridám takú zaujímavosť, že sa u Pragy V3S nepripúšťala vyššia rýchlosť kvôli mechanickej pevnosti kardanových hriadeľov. Nebezpečné bolo jazdiť z kopca bez zaradenej rýchlosti, pretože na neutrál by sa nákladiak mohol rozbehnúť na vyššiu rýchlosť. Pri rýchlosti nad 85km/h dochádza k uvoľneniu kardanu. Pokiaľ sa tak stalo v smere jazdy, tak sa spriečila utrhnutá hriadeľ o cestu a vozidlo doslova katapultovalo.

Pozri si videa:

Praga V3S PLDvk:

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať