T.R.A.M. ponúkol vyšší level spojenia Bratislavy s Viedňou. Z galérie vo vlaku sa tešilo pol milióna účastníkov

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Na snimke druhy zlava peter misik carl helfried michaela huber patrik horny.jpg
Na snímke druhý zľava Peter Mišík, Carl Helfried, Michaela Huber, Patrik Horný. Foto: ZSSK

BRATISLAVA 17. januára 2019 (WBN/PR)

  • Netradičný projekt spájal slovenskú a rakúsku metropolu od februára 2018 do januára 2019
  • Poslednú jazdu absolvoval umelecký vlak 16. januára 2019
  • R.A.M. odkazoval na legendárnu Pressburger Bahn

Viac ako 175-tisíc najazdených kilometrov, 91 medzinárodných umelcov, 39 predstavení, 4 výstavy a vyše pol milióna účastníkov. Taká je bilancia bezmála rok trvajúceho projektu „T.R.A.M. – cesta časom Viedeň – Bratislava“, ktorý od februára 2018 do januára 2019 netradičným spôsobom spojil dve európske metropoly. Umelecká vlaková súprava s galériou súčasného umenia premávala medzi Bratislavou a Viedňou 8 až 11-krát denne. Každú stredu večer sa vo vybraných priestoroch vlaku viedli diskusie a uskutočňovali prezentácie a prednášky významných hostí z oblasti umenia a kultúry.

Projekt mal podporit kulturnu mobilitu a poskytnut netradicny umelecky zazitok. foto_julia tibenska.jpg
Projekt mal podporiť kultúrnu mobilitu a poskytnúť netradičný umelecký zážitok. Foto: Júlia Tibenská

Projekt spustený pri príležitosti 25 rokov trvania bilaterálnych vzťahov medzi Slovenskom a Rakúskom z iniciatívy Veľvyslanectva Rakúskej republiky v Bratislave bol dielom spolupráce Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) a Rakúskych železníc (Österreichische Bundesbahnen, ÖBB). Cieľom bolo podporiť kultúrnu mobilitu a poskytnúť cestujúcim netradičný umelecký zážitok obohacujúci ich cestu o prekvapivé stretnutia so súčasným umením.

Svoju „labutiu pieseň“ v podobe dvoch posledných jázd medzi bratislavskou hlavnou stanicou a viedenskou stanicou Hauptbahnhof absolvoval umelecký vlak 16. januára 2019. Finisáže projektu sa zúčastnili podpredseda predstavenstva a riaditeľ úseku ekonomiky a informačného manažmentu ZSSK Patrik Horný, členka predstavenstva ÖBB-Personenverkehr AG Michaela Huber, veľvyslanec Rakúska v SR Carl Helfried, veľvyslanec Slovenska v Rakúsku Peter Mišík, kurátor projektu Juraj Čarný či autorka vonkajšieho dizajnu vlaku Marta Kopyt.

Cestujuci mohli na okna vlaku napisat svoje novorocne zelania. foto_julia tibenska.jpg
Cestujúci mohli na okná vlaku napísať svoje novoročné želania. Foto: Júlia Tibenská

Aj poslednú jazdu sprevádzali umelecké vstupy, napríklad v podaní členov hudobných skupín Pajtáš a Urband prezlečených symbolicky za štyroch kráľov T+R+A+M, ktorí rozdávali občerstvenie cestujúcim. Nechýbali zaujímavé prezentácie – video o opatrovateľkách, výstava nájdených predmetov z vlakov ÖBB či historické noviny z čias komunizmu.

„Teší nás, že sa aj takýmto invenčným spôsobom podarilo zdôrazniť nielen geografickú, ale aj historickú či kultúrnu blízkosť oboch metropol i národov. Aj v budúcnosti sme otvorení podobnej spolupráci. Veríme, že prepojenie Bratislavy s Viedňou vlakom bude vyhľadávať čoraz väčší počet cestujúcich, a to nielen z pracovných dôvodov, ale aj v rámci oddychu či kultúrneho obohatenia – presne v duchu historických súvislostí, s ktorými sa tento projekt spája,“ hodnotí Filip Hlubocký, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ ZSSK.

Aj posl Aj poslednú jazdu vlaku sprevádzali umelecké vstupy. dnu jazdu vlaku sprevadzali umelecke vstupy. foto_julia tibenska.jpg
Aj poslednú jazdu vlaku sprevádzali umelecké vstupy. Foto: Júlia Tibenská

Názov práve ukončeného projektu T.R.A.M. odkazuje na legendárnu Pressburgher Bahn (ľudový názov „Viedenská električka“), takmer 70-kilometrovú elektrifikovanú železničnú trať, ktorá od roku 1914 spájala Viedeň s vtedajším Prešporkom. Viedenčania vyhľadávali bratislavské kaviarne či operu, obyvatelia Bratislavy zasa cestovali – nielen za kaviarenskou kultúrou – do Viedne.

Pripomíname, že práve Rakúšania výrazne pomohli pri vzniku slovenských železníc a prispeli
K vybudovaniu novej trate z Viedne do Bratislavy-Petržalky cez Kittsee. Prvé vlaky po nej začali jazdiť v januári 1999. Toto spojenie nielen zrýchlilo čas jazdy do Viedne, ale prispelo k lepšiemu napojeniu na celú európsku sieť železníc.

Tomáš Kováč
riaditeľ odboru komunikácie a hovorca

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie ZSSK Železničná spoločnosť Slovensko