Automobilový priemysel v Európe sa musí reštartovať, aby dokázal konkurovať Tesle a Číne

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Tesla, elektromobily
Foto: Ilustračné, Patrick Pleul/dpa via AP
Tento článok pre vás načítala AI.

Európsky automobilový priemysel sa musí reštartovať. Tradiční giganti ako Volkswagen, Renault a Stellantis začínajú hľadať nekonvenčné stratégie, aby čelili rastúcej konkurencii z Číny a spoločnosti Tesla na trhu elektrických vozidiel.

Odvekí rivali dokonca uvažujú o spolupráci na vývoji lacnejších elektromobilov, aby si udržali konkurencieschopnosť. Vo svojej analýze to konštatuje agentúra Bloomberg. Na jej závery upozornila Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA).

Nasledujúce mesiace budú kľúčové

V dôsledku súčasnej situácie diskutujú automotive topmanažéri o projektoch spoločného vývoja, zdieľania zdrojov a združovania podnikov naprieč Európou. Najbližšie mesiace budú pritom podľa agentúry pre celý sektor kľúčové.

Namiesto toho, aby elektrické autá naďalej vytláčali z trhu vozidlá so spaľovacím pohonom, ich predaj by mal rásť najpomalším tempom za posledných päť rokov. Neočakávané spomalenie dynamiky pritom zosilňuje konkurenčný tlak.

V roku 2025 nadobudnú v Európskej únii účinnosť prísnejšie pravidlá týkajúce sa emisií, čo znamená, že výrobcovia budú musieť predávať viac áut na batériový pohon alebo čeliť vysokým pokutám.

Lepšie a lacnejšie modely

Ako pripomína Boomberg, kým teda neustále rastie tlak na európskych výrobcov v súvislosti s predajom elektromobilov, do celého procesu vstupujú čínski výrobcovia podporovaní štátom s modelmi, ktoré sú často lepšie a lacnejšie.

„Ak Európania neprídu s fungujúcim plánom B, riskujú zemetrasenie v priemysle, ktorý zamestnáva približne 13 miliónov ľudí a tvorí 7 % ekonomiky Európskej únie,“ konštatuje agentúra. Pokiaľ sa im nepodarí dostať stratégie späť na správnu cestu, európski výrobcovia riskujú ďalšie zaostávanie.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie RenaultSEVA Slovenská asociácia pre elektromobilituStellantisTeslaVolkswagen