Test: MINI John Cooper Works

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
MINI John Cooper Works
Foto: Ondrej Rabatin

BRATISLAVA 28. júna (WEBNOVINY) – Všetky moje známe keď uvidia MINI, reagujú veľmi podobne, ako keď zbadajú nejaké malé rozkošné šteniatko. Uznávam, MINI má naozaj štýl. „Baby“ o ňom možno hovoria, že je „zlaté“, ale my, praví nadšenci štyroch kolies, vieme, že MINI je skvelé auto. Jeho jazdné vlastnosti sú vynikajúce, čo je obzvlášť prekvapujúce v súvislosti s jeho dizajnom. Mali sme už možnosť testovať verziu Cooper s atmosféricky plnenou „jedna-šestkou“ pod kapotou a aj tá dokázala prekvapiť. Vrcholná verzia John Cooper Works však doslova šokuje.

Interiér

Nechcem povedať, že interiér verzie Cooper a verzie JCW je to isté, pretože každý jeden celok sa skladá z detailov, ktoré sú v tomto prípade veľmi odlišné. Na prvý pohľad vidíte rozdiel v cene obidvoch verzií. Vrcholný model JCW má v interiéri kvalitnejšie materiály aj lepšiu výbavu. Základ je však pochopiteľne ten istý.

MINI John Cooper Works
Foto: Ondrej Rabatin

Z priestorového hľadiska je to úplne to isté. Obrovský komfort vpredu, no vzadu je to už skromnejšie. Na hlavu by ste mali mať miesta dosť, no s nohami môže byť problém. Batožinový priestor ponúka iba veľmi skromných 160 litrov.

Motor

Rovnako ako v prípade verzie Cooper, aj vrcholný model JCW má pod kapotu 1,6-litrový benzínový štvorvalec. Ten v JCW však prešiel drastickým posilňovacím tréningom, ktorý ukončil s výsledkom 155 kW (211 k). Za najväčší nárast výkonu oproti verzii Cooper je samozrejme zodpovedné turbodúchadlo s technológiou twin-scroll. Systém prepĺňania twin-scroll je založený na dvoch kanáloch, do ktorých sa zbiehajú výfukové zvody dvoch párov valcov a na dvoch samostatných kanáloch aj priamo v turbodúchadle. Táto konštrukcia umožňuje dosiahnuť okamžitý nárast plniaceho tlaku.

Motor má tiež priame vstrekovanie benzínu do valcov, ale nájdete tu dokonca aj niekoľko technológií z motoristického športu. Tento agregát sa totiž do značnej miery zhoduje s motormi, ktoré používajú okruhové špeciály jazdiace v pretekoch zo série MINI Challenge Clubsport. K technológiám pochádzajúcim zo sveta motoršportu patria napríklad výfukové ventily plnené sodíkom, nájdete tu zosilnené piesty, odľahčený kľukový hriadeľ či výfukové potrubie z nehrdzavejúcej ocele, ktoré znie až neuveriteľne dobre. MINI JCW má zvuk ako ozajstné pretekárske auto a občas vás prekvapí aj poriadnym výstrelom do výfuku.

MINI John Cooper Works
Foto: Ondrej Rabatin

Čo dodať? Ten motor je proste skvelý. A koľko si za svoje vynikajúce služby pýta paliva? Až prekvapujúco málo. V meste sa pri normálnej jazde budete pohybovať okolo deviatich litrov, čo je podľa mňa až neuveriteľne dobrá spotreba na 211-koňové auto. S trochou úsilia sa dá jazdiť aj za 8,4-litra, no oveľa jednoduchšie je jazdiť za 12 litrov. Spotreba je proste v tomto prípade až príliš závislá na štýle jazdy. Ospravedlňujem sa, že vám neprezradím, koľko toto auto „žerie“ pri bežnej jazde mimo mesta. Aj som to skúšal merať, pohyboval som sa na hodnotách niekde okolo siedmich litrov, ale to sa proste nedalo. Nedokázal som s tým autom jazdiť normálne a keď sa necháte uniesť, fantázii ani spotrebe sa medze nekladú.

Jazda

John Cooper bol skvelý jazdec, ale ešte lepší konštruktér. Preslávil sa nie len vďaka Formule 1, ale aj upravovaním pôvodných MINI. Vďaka Cooperovi MINI vyhrávalo Rallye Monte Carlo a mnohé iné preteky. Bol to proste veľmi uznávaný človek a keby MINI len tak „vycapilo“ plaketu s jeho menom na nejaké „auto pre kaderníkov“, asi by pán Cooper šťastný nebol. Ja ale tvrdím, že John Cooper by bol na toto auto nesmierne hrdý.

Doteraz stál na vrchole môjho osobného rebríčka Renault Clio RS, ktorý považujem za jednu z najlepších predokoliek na svete. Po zážitku s MINI JCW je však jeho pozícia ohrozená. Podvozkovo sú na tom obidve autá veľmi podobne. Obidve sa tiež môžu pochváliť vynikajúcimi brzdami. Akonáhle však príde reč na pohon, každý kráča svojou vlastnou cestou. Clio RS pripomína klasický okruhový špeciál s vysokootáčkovým atmosféricky plneným motorom. Nie že by jeho motor nemal dostatok sily v celom spektre otáčok, no ak ho držíte neustále vo vysokých otáčkach, je to ozajstný zážitok. Reakcie na plyn sú okamžité a výbušné.

MINI JCW skôr pripomína rallye autá. Drsný prepĺňaný motor má úžasný zvuk. Strieľanie do výfuku kedykoľvek na požiadanie je neuveriteľné a úplne ma dostalo. Vďaka prepĺňaniu má motor kvantá krútiaceho momentu a ak ste neopatrní, kolesá môžu občas prešmyknúť aj na dvojke či trojke. Stačí však cit a trochu praxe a MINI JCW vás bude poslúchať.

MINI John Cooper Works
Foto: Ondrej Rabatin

Karty ešte dokázalo zamiešať prednedávnom testované Alfa Romeo MiTo QV. Je to naozaj slušný „hot-hatch“ a v článku o ňom som tvrdil, že som sa do neho zaľúbil. Krátko na to však prišlo MINI JCW a ak by sme mali zostať v predošlej terminológii, tak s týmto autom by som sa najradšej rovno oženil a spoločne by sme zostarli niekde na okruhu, alebo na kľukatých okreskách. Podľa mňa je totiž MINI John Cooper Works nepochybne jedno z najlepších áut pre vodiča. Tomu však zodpovedá aj jeho cena.

Resumé

MINI vo všeobecnosti by sa možno za „rozkošné šteniatko“ považovať dalo. Toto však rozhodne nie. MINI JCW hryzie…a poriadne. Kaderníkom ani nežným žienkam ho neodporúčam. Je to ozajstné športové náradie a na počkanie s ním vyškolíte kohokoľvek, kto toto auto ľahkovážne podcení. Azda najlepší na celkom aute je však toľko spomínaný zvuk, ktorý krásne dopĺňa drsný vzhľad auta. Nedalo mi to a tak som zvuk nahral. Aspoň takto teda máte možnosť trošku „ochutnať“:

Základná cena modelu – MINI One (75 k): 16 000 €

Základná cena testovanej verzie – MINI John Cooper Works: 29 200 €

MINI John Cooper Works
Foto: Ondrej Rabatin

Foto: Ondrej Rabatin

MINI John Cooper Works
Foto: Ondrej Rabatin

Foto: Ondrej Rabatin

MINI John Cooper Works
Foto: Ondrej Rabatin

Foto: Ondrej Rabatin

MINI John Cooper Works
Foto: Ondrej Rabatin

Foto: Ondrej Rabatin

Technické údaje:

Motor

Typ motora:

zážihový, radový

Valce / ventily:

4 / 16

Zdvihový objem (cm3):

1598

Najvyšší výkon (kW / ot./min.):

155 / 6000

Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min. ):

260 / 1850-5600

Prevádzkové vlastnosti

Maximálna rýchlosť (km/h):

238

Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s):

6,5

Spotreba – mesto/mimo/kombi (l/100 km):

9,4 / 5,8 / 7,1

Rozmery a hmotnosti

Batožinový priestor (l):

160 / 680

Objem nádrže (l):

50

Prevádzková hmotnosť:

1140

Rozmer pneumatík:

Dĺžka (mm):

3729

Šírka (mm):

1683

Výška (mm):

1436

Rázvor (mm):

2467

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať